Digg czy Reddit – który lepszy?

- autor: tsissput

Z czym to się je?

Digg oraz Reddit, dwa najbardziej znane amerykańskie serwisy internetowe z kategorii tzw. social news od wielu lat toczą zaciętą walkę o przyciągnięcie uwagi jak największej liczby użytkowników.  Pierwszy z nich powstał w grudniu roku 2004, drugi, Reddit, jest młodszy o pół roku. Oba serwisy oferują bardzo podobną funkcjonalność – użytkownicy dzielą się ciekawymi treściami wyszukanymi w Internecie (obrazki, filmy, wpisy na blogach, artykuły itp.), podczas gdy pozostali mają możliwość zagłosowania na dany link, zdecydowania czy im się on podoba, czy nie. Głosowanie polega na dodawaniu lub odejmowaniu jednego punktu do danego linka, co w połączeniu z m.in. jego wiekiem służy do ustalenia pozycji informacji na stronie głównej. Każdy link może być przyporządkowany do wybranych kategorii.

Ponadto użytkownikowi rekomendowane są strony na podstawie historii jego głosowania. W skrócie można określić te serwisy jako agregaty najciekawszych treści w Internecie, często nazywane również „the front page of the Internet”.

Oczywiście można zadać tytułowe pytanie – który z tych serwisów jest lepszy? Odpowiedź nie jest łatwa, zależy od wielu czynników, osobistych preferencji, jednak postaram się przedstawić jak najwięcej faktów i obiektywnie wybrać zwycięzcę.

 Historia

Początki obu serwisów wyglądały podobnie. Digg został założony przez Kveine’a Rose’a, Owena Byrne’a, Rona Gorodetzky’iego oraz Jaya Adelsona jako eksperyment, na który przeznaczono $6000. Była to kopalnia wiadomości z Internetu, z możliwością głosowania, dzięki czemu użytkownicy decydowali jakie linki są interesujące. Początkowo społeczność liczyła 200 użytkowników, głównie przyjaciół założycieli Digga. Z biegiem czasu strona była stopniowo rozbudowywana – użytkownicy mogli dodawać komentarze, przydzielać linki do kategorii, zgłaszać niepoprawne treści. Interfejs użytkownika wzbogacono o technologię AJAX, dzięki czemu wiele akcji (jak chociażby zagłosowanie na dany link) mogło być wykonanych bez przeładowania strony.  Zaimplementowano również algorytmy wyszukujące zduplikowane treści, bardziej rozbudowane, nieliniowe algorytmy promocji linków. W 2007 roku Digg udostępnia publiczne API, dzięki czemu programiści mogą pisać aplikacje w oparciu o dane udostępniane przez stronę.

Pierwszego maja 2007 roku strona zmierzyła się z problemem wynikającym jednocześnie z siły tego serwisu – ogromną społecznością. Tego dnia złamano klucz szyfrujący HD-DVD, a informację o tym umieszczono natychmiastowo na Digg.com. Administracja postanowiła usunąć link, chcąc uniknąć problemów prawnych. W odpowiedzi społeczność serwisu zaczęła publikować nowe posty z informacją o kluczu co dwie sekundy, powodując problemy wydajnościowe. W ostateczności administracja ustąpiła przed użytkownikami.

W 2009 roku Digg zintegrował się z Facebookiem, dzięki czemu użytkownicy tego serwisu mogli aktywnie korzystać z Digga bez konieczności zakładania w nim osobnego konta. Stworzone zostają również aplikacje na iPhone’a oraz Androida, przez co Digg dociera do użytkowników mobilnych. Jednocześnie przez cały ten okres strona wzbogacana jest o treści reklamowe. Początkowo jest to tylko Google AdSense, by w końcu reklamy pojawiały się jak zwykłe linki dodawane przez użytkowników z możliwością głosowania na nie (jednocześnie określając ile reklamodawca musi zapłacić za reklamę).

W przypadku serwisu Reddit historia wyglądała bardzo podobnie. Steve Huffman oraz Alexis Ohanian z Uniwersytetu Virginia uruchomili stronę w czerwcu 2005 roku. Początkowo sami  dodawali linki z wielu fałszywych kont. Z biegiem czasu strona była wzbogacana o podobne funkcjonalności, jakie dodawano do Digg.com. W 2008 roku Reddit stał się serwisem OpenSource. Wymieniano trzy główne powody takiego posunięcia – szybszy rozwój serwisu (pomoc od użytkowników w rozbudowanie strony), zwiększona przejrzystość (publiczny dostęp do kodu źródłowego) oraz sympatia do środowiska OpenSource – duża część strony powstała dzięki otwartemu oprogramowaniu, zatem twórcy strony czuli potrzebę odwdzięczenia się.

W 2010 roku wprowadzono usługę Reddit Gold, dającą płatny dostęp do pewnych dodatkowych funkcji serwisu, w tym możliwość usunięcia reklam, zwiększenia liczby wyświetlanych jednocześnie komentarzy, podświetlania nowych (powstałych po ostatniej wizycie) komentarzy itp. Były to bardzo drobne udogodnienia, ale jednocześnie opłata była niewielka ($3,99 miesięczne), a serwisowi pozwoliło na zdobycie dodatkowych środków na utrzymanie.

Społeczność

Od początku swojego istnienia zarówno Digg oraz Reddit znacząco zwiększały liczbę zarejestrowanych użytkowników oraz liczbę odsłon. Serwis Digg 16 listopada opublikował informację, że w październiku stronę odwiedziło 17 milionów unikatowych użytkowników (z czego połowa pochodziła ze Stanów Zjednoczonych). W przypadku serwisu Reddit liczba ta wynosi 21,5 miliona (dane z września tego roku). Szczególnie bolesne dla Digg było przejście na wersję czwartą serwisu 25 sierpnia 2010 roku. Przez kilka tygodni strona działała bardzo niestabilnie, wielu użytkowników narzekało na nowy interfejs oraz usunięcie kilku funkcjonalności. Z tego powodu ruch na stronie bardzo zmalał na rzecz serwisu Reddit – szacunki wskazują na 600 000 odwiedzin przed uruchomieniem nowej wersji serwisu Digg w porównaniu z 950 000 odwiedzin po jej wdrożeniu.

Warto spojrzeć na statystyki Google Trends. Do 2007 roku widać znaczącą przewagę serwisu Digg. Literą A została oznaczona rewolta związana z kluczem HD-DVD. W dalszych latach serwis zaczął jednak tracić na popularności na rzecz serwisu Reddit. W połowie 2010 roku popularność tych dwóch serwisów zrównała się, po czym Reddit zaczął górować.

Zdecydowana większość społeczności obu serwisów jedynie czyta publikowane treści, nigdy nie dodając nic od siebie. 90% odwiedzających nie zakłada konta, natomiast 90% zarejestrowanych użytkowników nigdy nie głosuje. Te dane nie zaskakują, naturalnym jest, że większość korzystających z Internetu jest jedynie odbiorcą treści publikowanych przez mniejszość.

Jakieś różnice?

Warto wskazać na różnice pomiędzy serwisami. Reddit ma bardzo prosty interfejs oraz małą liczbę reklam. Wielu użytkowników chwali sobie tę prostotę. Niezbyt lubiana nowa szata graficzna Digga przyczyniła się do znaczącego spadku zainteresowania tym serwisem.

Serwis Digg oferuje łatwy dostęp do wielu sekcji grupujących dodawane linki. Różnorodność linków w sekcjach powoduje, że serwis ten staje się bardzo atrakcyjny dla osób, które chcą pozyskać informacje z różnych dziedzin. Z drugiej strony szacuje się, że w serwisie Reddit nowe informacje pojawiają się trzy razy częściej niż na Diggu. Wiele osób uznaje to za wadę, zarzucając serwisowi agregowanie śmieciowych informacji, dodawanych przez osoby, które chcą wypromować wiele linków w krótkim czasie, bez opisu, kategorii ani miniatury (w sposób graficzny przedstawiający daną treść).

Serwisy różnią się pod względem algorytmów promowania linków. Reddit jest serwisem OpenSource, kod jest dostępny, zatem można sprawdzić dokładnie jak obliczane są punkty. Bardzo duże znaczenie ma czas dodania linku do serwisu – punkty nie są odejmowane gdy czas płynie, ale nowe linki otrzymają więcej punktów od pozostałych. Ponadto bierze pod uwagę liczbę głosów oddanych za daną informacją oraz przeciw niej. Dokładny kod można obejrzeć pod linkiem http://amix.dk/blog/post/19588. W przypadku serwisu Digg dokładny algorytm nie jest znany, ale twórcy na swojej stronie piszą, że biorą pod uwagę takie czynniki, jak liczba głosów oddanych za danym linkiem oraz przeciw niemu, czas od umieszczenia linku w serwisie, temat, zróżnicowanie osób głosujących za danym linkiem (bardziej promowane są informacje, które podobają się dużej, różniącej się od siebie liczbie osób) oraz inne, niewyszczególnione czynniki. Wydaje się zatem, że algorytm jest bardziej skomplikowany.

Reddit umożliwia również każdej osobie utworzenie własnej strony opartej o system głosowania, która to nie jest w żaden sposób cenzurowana przez firmę, poza usuwaniem nielegalnych treści. Tego typu strony (tzw. sub-reddits) są znane również pod nazwą „r/name”, ponieważ ich adresy to reddit.com/r/name. Usługa ta często wzbudzała kontrowersje, gdyż wiele tego typu stron koncentrowało się na wątpliwych treściach, jak pornografia, czy też informacje związane z zagadnieniami rasistowskimi. Jako ciekawostkę można podać sub-reddit reddit.com/r/digg, gdzie publikowane są informacje na temat serwisu Digg…

Za i przeciw

Niektórzy użytkownicy starali się przedstawić własne argumenty za jednym z serwisów. Przykładowo, poniższy obrazek przedstawia punkty z najwyższą liczbą głosów z wybranego dnia. Autor przekonuje, że zdecydowanie bardziej wartościowe treści można znaleźć w serwisie Digg.

Starano się na ten problem spojrzeć również od strony reklamodawcy – gdzie bardziej opłaca się zamieścić własną reklamę? W przypadku serwisu Digg wymaga to sporej ilości gotówki. Ponadto problemem może być to, że społeczność może komentować reklamowany produkt. W przypadku Reddit łatwo skierować reklamę do zainteresowanej grupy odbiorców – wybierając odpowiedni sub-reddit. Z drugiej strony przeciętny użytkownik tego serwisu to dwudziestolatek bez pieniędzy, co znacznie ogranicza potencjalną listę reklamodawców.

Kto wygrał?

Oczywiście na pytanie postawione w tytule nie ma jednoznacznej odpowiedzi, czego i autor, i (prawdopodobnie) czytelnicy byli świadomi od samego początku. Warto jednak poznać historię obu serwisów, prześledzić ścieżki rozwoju, poznać dzielące je różnice i… samemu sprawdzić który serwis bardziej odpowiada własnym potrzebom. Liczby odwiedzających użytkowników, różnego rodzaju porównania ani argumenty obu społeczności na pewno nie zastąpią doświadczeń na własnej skórze. Faktem jednak jest, że prawie każdy spędza na tych serwisach zdecydowanie więcej czasu, niż powinien. Może więc lepiej w ogóle z nich nie korzystać…

Zainteresowanych zapraszam do zapoznania się z krótkim filmem przedstawiającym historię serwisu Digg:

oraz infografiką przedstawiającą historię serwisu Reddit.

Źródła:

  1. http://pulse2.com/2011/11/16/digg-received-roughly-17-million-unique-visitors-in-october/
  2. http://about.digg.com/faq
  3. http://www.brentcsutoras.com/2008/06/18/reddit-goes-open-source/
  4. http://www.encompasssocial.com/reddit.html
  5. http://www.dreambloggers.com/digg-vs-reddit-what-should-you-be-using/
  6. http://digg.com/
  7. http://www.reddit.com/
  8. http://mashable.com/2010/08/25/history-of-digg/
  9. http://blog.reddit.com/2011/09/how-reddit-works.html

84811

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: