Poznań na Facebook’u

- autor: tsissput

Wstęp

Niniejszy artykuł ma na celu przeprowadzenie serii analiz dostępności informacji dotyczących miasta Poznania oraz jego aktywności w ramach serwisu społecznościowego Facebook. Nie należy traktować tego wpisu jako kompletnej mapy, gdyż zaprezentowano tylko kilka jej fragmentów, które powinny zaprezentować pewien ogląd tematyczny. Każda z kilku części artykułu opisuje jedno z poczynionych podejść, osiągnięte rezultaty oraz wnioski.

Ogólne zapoznanie się z tematyką utwierdziło mnie w przekonaniu, że na portalu Facebook znaleźć można ogromną ilość informacji powiązanych w pewnym stopniu z hasłem Poznań.

Proste wyszukiwanie dla hasła „Poznań”

Na początek chciałbym zaproponować proste przeszukiwanie zawartości dla hasła „Poznań” przy użyciu facebook’owej wyszukiwarki.

Wynikiem wykonania takiej operacji będzie duża liczba stron powiązanych (w różnym stopniu) z zadanym hasłem, o często niszowym charakterze. Świadczy to o dużej różnorodności dostępnych informacji. Poniżej zamieszczono przykłady znalezionych stron.

Wyszukiwanie „z zewnątrz”

Aby ominąć gąszcz informacji i dotrzeć do tego, co uchodzi za adekwatne do zapytania z hasłem „Poznań”, poza standardowym wyszukiwaniem (przy użyciu facebook’owej wyszukiwarki) pokusiłem się o znalezienie w sieci stron kilku instytucji i próbą odszukania dla nich odnośników do profilu na fb, co zwykle kończyło się sukcesem.

Jako przykład mogę tu podać stronę Urzędu Miasta Poznań

Swoją drogą, Poznań od dawna uważany jest za jedno z polskich miast najlepiej promujących się w sieci. Informacje dostępne na stronach poznańskich instytucji często znajdują swoje odpowiedniki pośród wpisów na profilach facebook’owych.

Pogrupowane wyniki przeszukiwań z omawianego w tym miejscu oraz poprzedzającego go punktu wykorzystane zostaną w następnych sekcjach artykułu.

Uczelnie wyższe

Chciałbym teraz skupić się na konkretnych sektorach facebook’owej aktywności. Zacznę od poznańskich uczelni wyższych. Chyba każda z nich posiada swój profil w portalu.

Niektóre mniejsze jednostki uczelni takie jak poszczególne wydziały, instytuty, kierunki, grupy dziekańskie, organizacje itp. również tworzą profile lub grupy na Facebook’u. Dla przykładu:

Zdarza się także, że ta sama instytucja dysponuje kilkoma niezależnymi profilami i trudne jest określenie, który z nich jest profilem oficjalnym albo chociażby reprezentatywnym.

Poniżej wyszczególniono kilka profili identyfikujące się z Politechniką Poznańską.

Informacje zebrane w tej sekcji pokazują, że poznańskie uczelnie są obecne w portalu Facebook. Niemniej, aktywność ta w dziedzinie instytucji takich jak uczelnie wyższe itp. zwykle ogranicza się do umożliwiania polubienia ich użytkownikom (w tej sytuacji głównie studentom). W konsekwencji czego, poza złudzeniem tworzenia wirtualnych grup lub społeczności, tego typu aktywność nie wiąże się z jakąkolwiek użytecznością. Inaczej sprawa wygląda w odniesieniu do mniejszych jednostek organizacyjnych, takich jak wspomniane powyżej (m.in. AZS Politechnika). Często działają one prężnie i stają się wygodnym narzędziem komunikacji w mniejszych zamkniętych społecznościach.

Poznańskie kluby na FB

W następnym podejściu skorzystano z listy przykładowych klubów poznańskich wyszukanej przez portal dlaStudenta.pl (posiadający oczywiście prężnie działające konto na facebook’u – około 7500 fanów i zarzucającego swoich sympatyków dużą liczbą powiadomień i przydatnych na co dzień informacji oraz artykułów – np. Uwaga! Mniej wódki w wódce a płacisz tyle samo.

Sprawdzono facebook’ową aktywność 10 losowych klubów z tej listy. Okazało się, iż wszystkie mają na portalu swoje konta. Warto zwrócić też uwagę na fakt, że nie wszystkie te kluby posiadają swoją stronę internetową. Widocznie prężnie działający profil w portalu społecznościowym potrafi zastąpić reklamę w postaci strony internetowej. Większość z przeanalizowanych klubów szczyci się silną grupą fanów (najczęściej w liczbie kilku tysięcy). Na każdym ze wspomnianych kont pojawiają się systematycznie informacje dotyczące nadchodzących wydarzeń oraz inne aktualności, a nieco rzadziej także zdjęcia z imprez.

Podsumowując tę sekcję, przejrzenie profili ulubionych poznańskich klubów w piątkowy wieczór na fb może okazać się najszybszą i najsprawniejszą drogą wydobycia pożądanych informacji o nadchodzących imprezach.

Podobnie sprawa wygląda z innymi placówkami takimi jak np. kawiarnie, puby…

Profile poświęcone stricte miastu Poznań

Na portalu społecznościowym Facebook znaleźć można co najmniej kilka profili poświęconych w całości miastu Poznań. Różnią się one aktywnością, prezentowanymi wydarzeniami i tematami dotyczącymi miasta itp. Znaleźć tu można informacje, począwszy od oficjalnych komunikatów władz miasta, aż po ogłoszenia okolicznościowe i oferty pracy. Często strony takie, pomimo jednoznacznego identyfikowania się z miastem, prezentują informacje dotyczące bardzo wąskiej tematyki (np. koncertów lub ofert pracy).

Wydarzenia

Zarówno większe jak i mniejsze wydarzenia w Poznaniu są promowane są z wykorzystaniem profili facebook’owych. Takim przykładem może być np. zbliżający się turniej UEFA EURO 2012 najbardziej aktywny profil poświęcony UEFA EURO 2012 w Poznaniu prezentuje szereg aktualnych informacji dotyczących zbliżającego się turnieju, przygotowań do niego oraz reprezentacji narodowej.

Innym przykładem są juwenalia poznańskie. Na stronie tematycznej znaleźć możemy garść informacji dotyczących juwenaliów odbywających się co roku w Poznaniu. Wbrew pozorom, strona „żyje” przez cały rok, przedstawiając aktualności dotyczące organizowanych imprez i spotkań.

Kolejnym zdarzeniem, które odbiło się szerokim echem na profilach facebook’owych jest wielkie święto poznańskie – 11 listopada. Na profilach tematycznych, a także sponsorów wydarzenia oraz samego korowodu świętomarcińskiego, znaleźć można dużą dawkę szczegółów, sprawozdań, zdjęć, filmów, komentarzy dotyczących wydarzenia. Mało tego. Sponsorzy poprzez strony facebook’owe usprawnili organizację całego wydarzenia – m.in. zebrali ekipę 50 Marcinów, którzy wzięli później udział w barwnym korowodzie.

Przykłady takie wprowadzają nas w sferę marketingowego wykorzystania portali społecznościowych.

Sklepy

Na facebook’u znaleźć można ogromną liczbę sklepów, firm oraz instytucji zajmujących się świadczeniem usług. Nie powinno to dziwić – portale społecznościowe są bardzo silnym narzędziem wykorzystywanym w promocji, marketingu i sprzedaży.

Niezwykle często można spotkać na stronach facebook’owych różnego rodzaju konkursy (np. lojalnościowe). Czasem wystarczy ‘tylko’ polubić daną markę i zaproponować zrobienie tego samego wszystkim swoim znajomym, aby móc wziąć udział w losowaniu – np. biletu do kina. Wiele firm zakłada, że w ten sposób łatwo „kupi” rzesze wirtualnych sympatyków. Wiele z nich ma rację.

Przykładem takich akcji marketingowych jest rozsyłanie spamu (w tym przypadku z wykorzystaniem kont pocztowych) z poniższą zawartością. Jest to nakłanianie do facebook’owego „polubienia” w zamian za kupon rabatowy w sklepie. (poniżej zamieszczona fragment wiadomości e-mail otrzymany z adresu mohito[at]lpp.com.pl)

Kluby, drużyny i sekcje sportowe

Wyjątkowo aktywną społeczność stanowią sympatycy drużyn sportowych – zarówno profesjonalnych, jak i amatorskich, lokalnych i globalnych, sportów niszowych, ekstremalnych oraz szachów 😀

Sprawdziłem ile ze znanych mi poznańskich zespołów, sekcji, amatorskich lig, turniejów itp. „istnieje” na fb. Okazało się, iż prawie wszystkie „żyją” i mają się dobrze, głównie za sprawą fanów soczyście komentujących regularne (co w tym przypadku istotne) rozgrywki.

Jako przykład warto posłużyć się tu profilem (profilami) najpopularniejszego chyba klubu sportowego w Wielkopolsce – Lecha Poznań.

Oficjalna strona do której odnośnik znajdziemy na oficjalnej stronie klubu, dba o doinformowanie wiernych kibiców zespołu. Poza nowinkami z szatni, treningów itp. znajdziemy tutaj również relacje meczowe.

Ze wspomnianego profilu łatwo przedostaniemy się do stron powiązanych takich jak np.

Lech Poznań od lat jest uznawany za najlepiej prosperujący marketingowo klub sportowy w kraju, nic zatem dziwnego, że tak samo jak oficjalna strona zespołu, tak i profil na fb jest pełen „życia”.

Łatwo można też znaleźć facebook’owe profile innych klubów poznańskich takich jak klub piłkarski Warta Poznań czy też klub futbolu amerykańskiego Kozły Poznań.

Inne znane mi społeczności

Na koniec rozpocząłem poszukiwania stron facebook’owych bliskich mi poznańskich społeczności, organizacji, grup, firm, sekcji i klubów sportowych itp. Ponownie okazało się, że nawet sekcje niszowych sportów walki zrzeszające zaledwie kilkanaście – kilkadziesiąt osób, prężnie prosperują w wirtualnym świecie fb.

Podsumowanie

Seria wykonanych przeszukiwań i analiz prowadzi do następujących wniosków:

Poznań jest miastem aktywnym na portalu społecznościowym Facebook.

Wiele instytucji, firm, organizacji, grup oraz społeczeństw posiada własne profile na portalu.

Liczba stron facebook’owych powiązanych w jakiś sposób z hasłem „Poznań” jest przytłaczająca. Niemniej, odnalezienie pewnych informacji wcale nie jest przez to łatwiejsze.

84879

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: