Gry społecznościowe – historia Zyngi

- autor: tsissput

Intensywny rozwój portali społecznościowych, zyskujących coraz więcej nowych użytkowników doprowadził do powstania nowej branży gier społecznościowych. Główną zaletą wykorzystania sieci społecznościowych przy tworzeniu gier stała się możliwość dostarczanie gotowego produktu do gigantycznej rzeszy ludzi niemalże natychmiastowo.

Czym są gry społecznościowe?

Gry społecznościowe są rodzajem gier internetowych, wykorzystujących portale społecznościowe, w celu umożliwienia wspólnej zabawy wielu uczestnikom. Z reguły opierają się na rozgrywce, w której czas w grze płynie równo z rzeczywistym czasem, niezależnie od tego, czy użytkownik jest zalogowany w grze, a wykonanie różnych czynności w grze niejednokrotnie zajmuje wiele minut lub godzin. Gry społecznościowe są zwykle uruchamiane z użyciem przeglądarki internetowej, z użyciem technologii takich jak Adobe Flash czy HTML5. Różnią się od innych gier wykorzystujących przeglądarki tym, że wykorzystują informacje o znajomych gracza znajdujących się na portalu społecznościowym. Z upowszechnieniem się zawansowanych platform mobilnych m. in. Android i iOS, widać także ostatnio coraz powszechniejszy trend dostarczania aplikacji umożliwiających uruchomienie gier społecznościowych na urządzeniach mobilnych. Największą, obecnie, firmą na rynku gier społecznościowych jest bezwątpienia Zynga.

Historia Zyngi

logo zyngaHistoria Zyngi to dobry przykład tzw. amerykańskiego snu, czyli jak firma nieposiadająca doświadczenia w tworzeniu gier stała się potęgą w braży gier społecznościowych wartą ponad 9 miliardów dolarów. Zynga została założona przez przedsiębiorcę Marka Pincusa w lipcu 2007 roku. Nazwa Zynga pochodzi od imiona Amerykańskiego bulldoga Marka, Zingi, podobnie jak logo zawierające sylwetkę psa. Mark Pincus nie miał wcześniej żadnego doświadczenia w branży gier, ale posiadał sporą wiedzę na temat sieci społecznościowych, gdyż wcześniej w 2003 roku stworzył jedną z pierwszych sieci społecznościowych Tribe.net. Tamten projekt zupełnie nie wypalił i Tribe.net został ostatecznie przejęty przez Cisco w marcu 2007 roku. Pieniądze ze sprzedaży Tribe.net Mark Pincus zainwestował w mała firmę o nazwie Facebook, która właściwie zapoczątkowała falę Web 2.0. Pozwoliło to Pincusowi na zapoznanie się z twórcą Facebooka Markiem Zuckerbergiem i dało możliwość śledzenia od wewnątrz rewolucji w mediach społecznościowych. Początkowo zespół Zyngi składał się z 10 osób i zajął się tworzeniem gry na portal MySpace. Gra okazała się sukcesem, a model biznesowy oparty na wyświetlanych podczas gry reklamach przyniósł pierwsze dochody. Jednakże doświadczenie i intuicja podpowiedziały Markowi Pincusowi, że w przyszłości zwycięzcą wśród portali społecznościowych zostanie Facebook. W związku z tym, zespół Zyngi skoncentrował się na pracy nad grą na Facebooka, wykorzystując udostępnione przez portal API. Zaowocowało to wydaniem pierwszej gry Zyngi na Facebooka we wrześniu 2007 roku. Była to bezpłatna gra społecznościowa w pokera, zawierająca reklamy, jako źródło przychodu dla Zyngi. W połowie 2008 roku Zynga wydała kolejne gry: Mafia Wars, w której gracz buduje swoją mafię oraz YoVille, pozwalającą graczom na umeblowanie swojego wirtualnego apartamentu, czy spotykanie się z innymi graczami w ich apartamentach lub miejscach publicznych takich jak sklepy. YoVille zapoczątkował także całą serie gier Zyngi z przyrostkiem -Ville: FarmVille(czerwiec 2009), CityVille(grudzień 2010), CastleVille(październik 2011). Wszystkie te gry opierają się na podobnej mechanice pozwalając na symulacje, odpowiednio, budowy farmy, budowy miasta i budowy własnego królestwa. Wszystkie także odniosły gigantyczny sukces przyciągając miesięcznie miliony użytkowników. W międzyczasie wiele gier zostało przeniesionych na platformy mobilne Adroida i iOSa, a także Zynga zmieniła swój model biznesowy, w którym oprócz reklam w reklam, dodano możliwość kupowania wirtualnej waluty. Niektóre gry Zyngi wymagają zasobu „energii” w czasie gry. Wykonywanie „misji”, głównego zadania w wielu grach, zużywa pewne ilości energii, która później z czasem wolno się odnawia do maksymalnego limitu. Może to trwać minuty a nawet godziny. Dla niecierpliwych graczy rozwiązaniem w takim przypadku jest możliwość natychmiastowe odnowienia „energii” poprzez dokonanie płatności kartą kredytową lub poprzez Pay-Pal. Wpłata pieniędzy pozwala także na dostęp do różnych wirtualnych dóbr oraz otrzymanie dodatkowej ilości wirtualnej waluty. Podobnie jak w innych firmach produkujących gry społecznościowe, Zynga polega na małej grupie osób, wydających bardzo duże kwoty, nazywanych w branży „wielorybami”(whales), którzy zapewniają dużą część zysków. Obecnie zespół Zyngi, poprzez liczne przejęcia innych firm, rozrósł się do ponad 2000 pracowników i 15 pododdziałów.

Kontrowersje dotyczące Zyngi

W pierwszych latach działalności Zynga była krytykowana na różnych frontach. Jednym z dość często wymienianych kwestii była ilość spamu jaką otrzymywali użytkownicy nie grający od swoich znajomych graczy. Jako iż dużo korzyści w grze dostarcza graczowi „rekrutacja” nowego użytkownika, część graczy wysyłała bardzo dużą liczbę zaproszeń do gry do innych osób na Facebooku, zasypując ich wiadomościami. Ostatecznie zespół Facebooka rozwiązał problem, blokując aplikacjom wysyłanie niechcianych wiadomości do kanałów informacyjnych użytkowników. Kolejnym powszechnym problemem przed zmianą modelu biznesowego Zyngi, był problem oszustw reklamowych(scam ads). Zynga w pierwotnym modelu biznesowym czerpała zyski od firm, gdy uczestnik gry, aby zdobyć dodatkowe punkty w grze rejestrował się do usług wideo-wypożyczalni, czy też nieświadomie subskrybował drogą i niechcianą usługę SMS. Innym zarzutami w stosunku do gier oferowanych przez Zyngę była kwestia ich niskiej jakości, uderzających podobieństw do produktów konkurencji oraz złego traktowania pracowników. Na podstawie danych zebranych od użytkowników serwis Glassdor, badającym opinie o CEO z branży IT, którzy w jakiś sposób zasłużyli sobie na nienawiść pracowników, Mark Pincus zyskał jedynie 50% akceptacji ze strony swoich pracowników.

Podsumowanie

Można zaobserwować, że większość gier społecznościowych charakteryzują następujące cechy:

  • Asynchroniczna rozgrywka pozwalająca na kontynuowanie gry, bez wymagania, aby gracz był cały czas zalogowany.
  • Społeczność: Jedną z najbardziej wyróżniających cech gier społecznościowych jest możliwość wykorzystania sieci społecznościowej gracza. Zadania lub cele w grze mogą być wykonane tylko jeśli gracz „podzieli się nimi” (share) ze swoimi przyjaciółmi na portalu społecznościowym lub zaprosi ich do gry jako „sąsiadów” lub „sojuszników”.
  • Brak warunków zwycięstwa: Jako iż większość twórców gier liczy na to, że użytkownicy będą grali w ich gry często, zwykle nie ma grach społecznych jawnie określonych warunków zwycięstwa. Oznacza to, że gra taka nigdy się nie zakończy i nie będzie jasno zdefiniowanego zwycięzcy. Zamiast tego, większość graczy ma przed sobą postawione „zadania” i „misje” w celu stworzenia rywalizacji pomiędzy użytkownikami.
  • Wirtualna waluta: Gry społecznościowe wykorzystują wirtualną walutę, którą gracze zwykle muszą kupić za prawdziwe pieniądze. Z użyciem waluty w grze użytkownicy kupują dodatkowe ulepszenia, które inaczej wymagałyby znacznie dłuższej rozgrywki, aby zdobyć osiągnięcia w grze. W wielu przypadkach, niektóre ulepszenia można otrzymać jedynie płacąc za nie wirtualną walutą.

W procesie wypuszczania gier, Zynga wpadła na wyjątkowe pomysły, które później opisała jako swoją filozofię. Zynga uważała, że gry powinny dostępne dla każdego, wszędzie i o każdym czasie. Gry powinny być społeczne, bezpłatne, „sterowane danymi”(data driven) oraz sprawiać przyjemność. To były wzniosłe cele, ale nikt inny w branży nie próbował ich wdrożyć. O dominacji Zyngi świadczy ranking serwisu AppData(z grudnia 2011) przedstawiający TOP 10 gier na Facebooku. W pierwszej dziesiątce jest aż sześć aplikacji Zyngi: CityVille, CastleVille, FarmVille, Texas HoldEm Poker, Words With Friends oraz Empires & Allies. Pierwsze miejsce w zestawieniu zajmuje CityVille z 10,6 milionami aktywnych użytkowników dziennie.

Analitycy przewidują, że rynek gier społecznościowych przyniesie ponad 6 miliardów dolarów przychodu w 2013 roku.

Źródła:

http://venturebeat.com/2011/12/12/zynga-history/

http://en.wikipedia.org/wiki/Zynga

http://en.wikipedia.org/wiki/Social_network_game

Autor: Zbigniew Grudziński (84801)

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: