Reklamy, a społeczności internetowe

- autor: tsissput

Reklamy są nieodłącznym elementem życia człowieka w XXI wieku. Bilboardy, kolorowe neony atakują nas ze wszystkich stron próbując wniknąć do naszej świadomości.

Reklamy przybierają najróżniejsze formy. Mogą to być telewizyjne spoty, uliczne bilboardy a także reklamy w prasie i Internecie. Wszystkie one maja na celu zwiększenie naszej wiedzy o danym produkcie co w przyszłości ma nas skłonić do wybrania właśnie tego jedynego produktu. Nieważne czy prezentowane w reklamie treści są prawdziwe czy nie, produkt zawsze prezentowany będzie w samych superlatywach, co w przyszłości będzie budziło nasze pozytywne skojarzenia.

Często nie zdajemy sobie sprawy jak treści zamieszczone w reklamach są w stanie na nas oddziaływać. Stojąc przed wyborem produktu mając do wyboru 2 marki, z których jedna jest marką często reklamowaną, której nazwa jest nam poniekąd znajoma, a drugą którą widzimy pierwszy raz w życiu, wybór w większości przypadków będzie oczywisty. Dużo większym zaufaniem obdarzymy produkt często obecny w mediach od tego który pojawił się znikąd. Pomijam kryterium ceny, które w niektórych przypadkach może bez względu na reklamę zaważyć o zakupie.

Obecnie najlepszym miejscem do prezentowania treści reklam jest telewizja i Internet. Pozwalają one na dotarcie w jednej chwili do bardzo szerokiego grona ludzi. W tym momencie możemy rozróżnić reklamy kierowane do całego społeczeństwa oraz takie którymi może zainteresować się jedynie wąskie grono pasjonatów.

Najlepszym miejscem dla reklamy kierowanej do szerokiej publiki będą duże portale internetowe. Zobaczmy jak jakie reklamy występują na dzień dzisiejszy w poszczególnych największych polskich portalach oraz serwisach:

  • WP :
    -Orange, Biedronka, Bank BGŻ
  • Onet :
    -Groupon, Idea bank
  • O2 :
    -Visa, ISpot

Z powyższych przykładów możemy wywnioskować że na reklamy na największych polskich portalach mogą pozwolić sobie jedynie wielkie korporacje, których oferta kierowana jest do większości społeczeństwa. Reklamodawcy nie celują w określoną społeczność tylko w jak największą grupę ludzi ponieważ każdy może stać się klientem Biedronki, Orange czy danego banku.

Zajmijmy się teraz mniej popularnymi serwisami bądź forami dyskusyjnymi gromadzącymi określone grupy społeczne o podobnych zainteresowaniach.

  • PCLAB ( testy hardawaru , rozbudowane forum ) :
    -Sony ( laptopy Sony Vaio )
    -RTV EURO AGD ( reklama nowego notebook firmy Asus )
  • Filmweb ( serwis miłośników kina ) :
    -zawiera sporo reklam nowości kinowych ( W ciemności, Kot w butach 3D…)
    -filmowy Elementarz(praktyczny kurs tworzenia filmów realizowany przez Warszawska szkołę filmową)
  • Sklep.gram.pl (gry i sprzęt dla graczy) :
    -gra Star Wars The Old Republic
    -gra World Of Warcraft
  • Wedkuje.pl ( portal wędkarski ) :
    -Mawera – sklep z akcesoriami wędkarskimi
    -Sonar – sklep wędkarski
  • Wykop ( portal rozrywkowy ) :
    -Canon
    -Grepolis ( gra online )
    -Linea-siła miastotwórcza ( developer )
    -serwis Gazeta.pl

Jak widać po powyższych przykładach reklamodawcy zdecydowali się przeczesać Internet w poszukiwaniu serwisów gromadzących społeczności o mocno sprecyzowanych zainteresowaniach. Reklama zastosowana przez nich nie ma zasięgu globalnego, dotyka osób u których istnieje największe prawdopodobieństwo do skorzystania z reklamowanego produktu. Trochę odmiennym przykładem od pozostałych jest serwis Wykop.pl który nie ma ściśle sprecyzowanego grona odbiorców. Są nimi wszyscy szukający odrobiny relaksu i rozrywki w Internecie. Mogą to być ludzie o różnych zainteresowaniach, stąd tematyka zamieszczanych w serwisie reklam ma dużą rozpiętość.

Idealnym miejscem dla reklamodawców stały się serwisy społecznościowe wśród których prym wiedzie facebook. Pozwala on poza stworzeniem profilu konkretnej osoby na utworzenie strony: lokalnego biznesu lub miejsca, firmy organizacji bądź instytucji, marki lub produktu. Konkretna firma może zamieszczać informacje o promocjach i nowościach, a my stajemy się odbiorcami tych informacji. Warunkiem jest polubienie danej firmy lub marki.

Like’ując daną firmę lub markę udostępniamy jej właścicielom wszystkie informacje o naszym profilu. Takie informacje mogą zostać wykorzystane przez firmę. Często firmy zachęcają do polubienia przez użytkowników danej marki  oferując kupony zniżkowe lub darmowe gadżety, co jakiś czas otrzymujemy także informację o wszystkich realizowanych promocjach.

Facebook udostępnia swoim użytkownikom możliwość dodawania reklam. Udostepniane są 3 rodzaje reklam:  Social Ads, Engagement Ads i reklama banerowa. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest Social Ads. Pozwala ono na określenie konkretnej grupy ludzi do których ma ona docierać. Kryterium może być np. lokalizacja, wiek, płeć, wykształcenie a nawet nasze zainteresowania. Kryteria pozwalają mocno zawęzić grupę docelową, dzięki czemu koszt kampanii można znacząco ograniczyć.

Kampania reklamowa może być realizowana w trybach:
-CPC (cost per click) – płacimy za każde klikniecie przez usera
-CPM (cost per mille) – określana także jako cost per thousand – płacimy za każdy 1000 wyświetleń naszej reklamy

Format reklamy na facebooku jest ustandaryzowany i zawiera:
-temat – 25 znaków
-treść – 135 znakow
-obrazek

Ciekawostką jest możliwość wyboru również wszystkich znajomych osób które zostały wybrane w ramach danych kryteriów. Zakłada się że nasi znajomi mogą być w pewnym stopniu podobni do nas. Także staną się odbiorcami danej reklamy mimo że informacje wpisane w ich profilach nie pokrywają się z tymi do których reklama jest adresowana.

Autor: Łukasz Błaszyński 84775

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: