Czym właściwie są gry typu MMORPG i skąd bierze się ich fenomen?

- autor: tsissput

MMORPG, czyli Massively Multiplayer Online Role Playing Game to gra, w której gracz wciela się w postać (najczęściej fantastyczną) i wykonuje pewne zadania (questy). Typ MMO świadczy o dużej ilości graczy, mogących grać ze sobą w wirtualnym świecie. Rozwój Internetu pozwolił producentom na  stworzenie prawdziwie masowych multiplayerów. Obecnie ocenia się liczbę wszystkich graczy na około 30 milionów. Niezłe party…

Sam pomysł gry RPG w trybie multiplayer powstał stosunkowo dawno, bowiem aż przed rokiem 1990. Pierwszymi tego typu grami były tzw. MUD-y, oparte na formie tekstowej, których serwery początkowo znajdowały się na maszynach akademickich. Pierwsze gry typu MMORPG (płatne) były również tekstowe np. “Island of Kesmai” z 1984 roku. Pierwszą graficzną „masówką” był Neverwinter Nights – gra zakończyła żywota w 1996 roku. Roczny dostęp do gry kosztował 6 dolarów.

Dziś najpopularniejszą grą typu MMORPG jest wszystkim znany World Of Warcraft. Premiera największego hitu firmy Blizzard miała miejsce w 2004 roku. W Europie gra pojawiła się w lutym 2005 roku. Mimo problemów z serwerami (ogromne lagi) gra odniosła bardzo duży sukces. Do dnia dzisiejszego na całym świecie. sprzedano już 13 milionów kopii. Mimo dość wysokich opłat wynoszących około 13 Euro miesięcznie, firma chwali się 9 milionową grupą abonentów z całego globu.

 

Kolejną znaną grą tego typu jest Tibia. Stworzona w 1997 roku przez 4 niemieckich studentów informatyki: Stephan Börzsönyi, Guido Lübke, Ulrich Schlott i Stephan Vogler. Gra istnieje do tej pory i mimo dość topornej grafiki (2D) cieszy się niemałą popularnością. Jej główną zaletą, obok grywalności, jest darmowy dostęp do oficjalnych serwerów gry. Oczywiście istnieje opcja Premium, która umożliwia dostęp do nowych lokacji, typów transportu oraz polepszonych statystyk.

To tak naprawdę bardzo mały fragment rynku gier MMORPG. Gier tego typu jest mnóstwo, zarówno darmowych jak i płatnych. Na stronie www.mmorpg.pl można znaleźć recenzje, opisy oraz nowości z dziedziny internetowych masówek rpg.

Tajemnicą poliszynela jest fakt uzależnienia użytkowników od gier typu MMORPG. Na początku zaczyna się niewinnie, od kilku godzin dziennie. Później zamienia się to w kilkanaście godzin, albo nawet i klika dni z rzędu.

W czym tkwi fenomen tych gier? Na pewno w możliwości spotkania wielu ciekawych ludzi bez wychodzenia z domu. Dodatkowo gry pozwalają oderwać się nam od świata codziennego, od problemów i zmartwień, przenoszą nas w wirtualny świat. W dzisiejszych czasach to bardzo popularne. Co więcej, gry te wprowadzają element współzawodnictwa (klany, sojusze), co tak bardzo pociąga użytkowników.

Każda czynność wykonywana zbyt długo, natarczywie i w sposób odbiegający od normalnego życia jest zagrożeniem i może stać się nałogiem. Im dłużej gracz przebywa w świecie wirtualnym tym bardziej zapomina o świecie realnym. Coraz trudniej jest mu “wrócić”, wyłączyć grę. Dość szeroko swego czasu był komentowany przypadek niemieckiego chłopca, który bardzo nerwowo reagował na zbyt długim czas włączania gry:

http://www.youtube.com/watch?v=M8pR1rZZHEs.

Odrębną sprawą jest możliwość zarobienia na grach MMORPG. Serwisy aukcyjne pełne są ofert, na których można kupić wysoko poziomowe postacie z WoW-a, Tibii czy Lineage-a. Koszt postaci (a w zasadzie konta) wynosi od kilku do kilkuset złotych. Pytanie brzmi, czy gdzieś po drodze nie zatraciło się tego, co najważniejsze w przypadku takich gier – dobrej zabawy.

Nie podlega wątpliwości, że gry typu MMORPG są fascynującą lecz i niebezpieczną rozrywką. Istnieje jednak prosta zasada, aby rozrywka nie spowodowała groźnych problemów medycznych. Jest to kwestia wyboru gracza, wystarczy, aby posiadał odpowiednie podejście do świata stworzonego przez twórców gry.

79169

Dodaj komentarz