Co to jest The Open Graph Protocol?

- autor: tsissput


Protokół Open Graph został zaprezentowany po raz pierwszy w 2010 roku przez swojego twórcę – firmę Facebook. Jego głównym zadaniem jest zaprezentowanie strony internetowej w taki sposób, aby stała się ona obiektem w społecznym grafie. Co to oznacza? Mianowicie pozwala on, aby nasza strona internetowa posiadała takie same funkcjonalności, jak każdy obiekt na Facebooku. Idea tego przedsięwzięcia wywodzi się z Semantic Web – projektu, który ma wprowadzić ustandaryzowanie sposobu opisu i prezentacji danych w sieci Internet, aby możliwe było odczytanie informacji nie tylko przez ludzi, ale i przez maszyny. Zaletą tego protokołu jest łatwa implementacja. Metody implementacji protokołu zostały zaprezentowane poniżej.

Aby nasza strona mogła stać się obiektem społecznego grafu, należy dodać do niej podstawowe metadane. W protokole Open Graph używa się RDF, co oznacza, że powinniśmy umieścić dodatkowe znaczniki <meta> w sekcji <head> naszej strony. Oprócz odpowiedniego otagowania znacznikami, nasza strona musi posiadać cztery własności:
og:title – tytuł, pod którym obiekt powinien pojawić się w grafie, np. „Protokół Open Graph”.
og:type – typ naszego obiektu, np. „article”.
og:image – adres URL zdjęcia, obrazka, który będzie reprezentować nasz obiekt w grafie
og:url – kanoniczny adres URL naszego obiektu ,który będzie wykorzystywany jako identyfikator w grafie, np. „http://opengraph.net/artykul/co-to-jest-open-graph&#8221;.

Przykład strony z kodem protokołu Open Graph:

<html xmlns:og="http://opengraphprotocol.org/schema/">
<head>
<title>Opis protokołu Open Graph ( The Open Graph Protocol )</title>
<meta property="og:title" content="Opis protokołu Open Graph"/>
<meta property="og:type" content="article"/>
<meta property="og:url" content="http://opengraph.net/artykul/co-to-jest-open-graph "/>
<meta property="og:image" content="http://opengraph.net/opengraph_res/open-graph.png"/>
...
</head>
...
</html>

Oprócz wyżej wymienionych własności, można opcjonalnie dla każdego obiektu grafu społecznego wykorzystać te wymienione poniżej:
og:description – opis naszego obiektu
og:site_name – jeśli nasz obiekt jest częścią większej strony internetowej to należy podać nazwę, która będzie wyświetlana dla całej tej strony np. „opengraph.net”.

Przykład zastosowania og:description i og:site_name:

<meta property="og:type" content="article" />
<meta property="og:description" content=”Open Graph umieszcza ludzi w centrum sieci. Oznacza to, że bla bla bla"/>
<meta property="og:site_name" content="opengraph.net"/>

Ponadto, w protokole Open Graph można określić lokalizację naszego obiektu. Taka opcja jest przydatna, kiedy nasz obiekt ma związek z naszą firmą lub czymś innym w realnym świecie. Położenie może być określone poprzez podanie długości i szerokości geograficznej lub pełnego adresu.

Aby określić współrzędne geograficzne, należy wykorzystać następujące własności:

og:latitude – np. „46.435232”.
og:longitude – np. „-134.234078”.

Natomiast aby podać adres, który jest łatwiejszy do zinterpretowania przez człowieka, powinniśmy użyć tych własności:

og:street-address - np. "Torowa 15"
og:locality - np. "Grudziadz"
og:region - np. "PZ"
og:postal-code np. "34-046"
og:country-name - np. "Polska"

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby określić lokalizację obiektu na oba wymienione sposoby.
Wprowadzenie informacji kontaktowych dla naszego obiektu jest realizowane poprzez umieszczenie jednej z poniższych własności:

og:email - np. "me@example.com".
og:phone_number - np. "+1-650-123-4567".
og:fax_number - np. "+1-415-123-4567".

Aby nasz obiekt był reprezentowany w grafie, musimy określić jego typ. Służy do tego własność og:type:
<meta property=”og:type” content=”product” />
Podstawowy schemat zawiera następujące typy:

• Aktywności: activity, sport
• Biznes (firmy): bar, company, cafe, hotel, restaurant
• Grupy: cause, sports_league, sports_team
• Organizacje: band, government, non_profit, school, university
• Ludzie: actor, athlete, author, director, musician, politician, public_figure
• Miejsca: city, country, landmark, state_province
• Produkty i rozrywka: album, book, drink, food, game, movie, product, song, tv_show
• Produkty posiadające kod/numer UPC lub numer ISBN możesz dodatkowo określić używając własności og:upc lub og:isbn.

Możliwe, że poszczególne sieci społecznościowe zdecydują się wspierać jedynie pewną grupę tych typów albo stworzą własne dodatkowe typy bazujące na ich niszach.
Poprawność wprowadzenia metadanych można sprawdzić za pomocą parsera:
http://www.opengraph.in/

Źródła:
[1] http://developers.facebook.com/docs/opengraph/
[2] http://en.wikipedia.org/wiki/Facebook_Platform#Open_Graph_protocol
[3] http://ogp.me/
[4] http://www.opengraph.in/?url=&format=html

103890

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: