Semantic Tag

- autor: tsissput

Czym jest Web 2.0 ? 

Określenie Web 2.0 odnosi się do wszystkich serwisów internetowych które zostały utworzone po 2001, w którym najważniejszą rolę odgrywają terści generowane przez urzytkowników danego serwisu. Dlatego też w takich serwisach internetowych wykorzystuje się tagowanie, ponieważ przy tak ogromnej ilości generowanych materiałów przez użytkowników występuje duże prawdopodobieństwo przeoczenia ważnych danych dlatego też wykorzystujemy tagi które służy do prostego opisania obiektu dzięki czemu możemy w bardzo prosty sposób sortować materiały według nazw , kategorii itd.

Czym są tagi ?

Tagi są wspaniałym narzędziem pozwalają na opisywanie dodawanych treści do sieci / internetu. Najlepszymi przykładami sukcesu tagów są strony takie jak Flicker.com, Del.icio.us i Technorati.com które z powodzeniem wdrożyły tagi do pomocy wyszukiwania użytkowników, którzy dodali jakieś materiały.

Tagi, które znajdują się na portalach takich jak Flicker.com , Del.icio.us i Technorati.com są tyko słowami. Dla przykładu Tag „ paris „ ma różne znaczenia i może oznaczać „ paris „ jako stolicę Francji, ale też „ paris ” jako opuszczoną osadę na wyspie Kiritimati ( która znajduję się w pobliżu Poland i Banana ) . Dlatego podczas wyszukiwania materiałów na temat stolicy Francji dostaniemy w odpowiedzi zarówno materiały uwzględniające stolicę Francji jak i opuszczoną wioskę na wyspie Kiritimati. Dlatego jednym z wyjść, aby zawęzić wyniki do szukanej stolicy było by gdyby ludzie podczas dodawania materiałów odnoszących się do miasta Paryż dodawali dodatkowo Tag „ city „ . Niestety takie rozwiązanie jest niedoskonałe i może się nie sprawdzić, ponieważ niektórzy zamiast „ city „ mogą wpisywać „ place „ .

Jak nadać ‘ sens ’ Tagowi ?

Jeżeli tag ma odnosić się do stolicy Francji najlepiej zapisać go w następującej postaci „ city : paris „ wtedy będzie znacząco różnił się od tagu „ celebrity : paris  którym opisalibyśmy osobę Paris Hilton. W ten oto sposób podczas wyszukiwania „ celebrity : paris „ dostaniemy materiały odnoszące Się do osoby Paris Hilton a wyszukując „ city : paris „ otrzymalibyśmy wszystkie dane dotyczące miasta Paryż. Oczywiście takie rozwiązanie nie jest perfekcyjne, ponieważ może się okazać, że jest więcej miast Paryż oraz więcej gwiazd, które posiadają w  nazwie Paris, ale i tak dość znacząco skróciłoby to listę wyników w porównaniu do samego „ paris „.

Jak wyszukiwać ‘ sensowne ’ Tagi ?

Zapytanie takie jak „ celebrity : * „ jest również poprawne dzięki niemu wyszukiwarka zwórci na wszystkie gwiazdy również poprawnym będzie wpisanie „ city : * „ które jak można się domyślić odpowiada wyszukaj wszystkie miasta. Natomiast zapytanie „ celebrity : * „ ∩ „ city : paris „ znajdzie wszystkie gwiazdy znajdujące się w mieście Paryż. Zapytanie „ * : paris „ zwróci nam wszystkie obiekty, które zostały oznaczone słowem „ paris „ zapytanie to jest realizowane tak naprawdę jak zwykły tag, który nie posiada żadnego sensu.

W omawianych wyżej przykładach zostały użyte, tagi reprezentowane „ znaczenie : wartość  „ ale oczywiście nie jest obowiązkiem reprezentować w taki sposób tagów mogę one być reprezentowane na przykład w odwróconej kolejności. Ponieważ reprezentacja tagi może zależeć od tego, w jaki sposób tagi są implementowane.

Jak by to było w XML-u ?

Taki zapis tagów, jaki jest omawiany w artykule może być reprezentowany również w postaci XML ( Extensible Markup Language  ) na przykład :

< tag:celebrity > paris </ tag:celebrity > and < tag:city > paris </ tag:city >

Tagi hierarchiczne oraz jak się je buduje  ?

W ciągłym doskonaleniu tagów przeszliśmy od tagów niemających żadnego sensu ( same słowa ) do tagów, dzięki którym możemy reprezentować jakieś znaczenie i nazwę. Było to swoiste wprowadzenie do hierarchii systemu ‘sensownych’ tagów.  Dla przykładu celebry ta jest osobą taką jak np. Paris Hilton, dlatego też może ona zostać oznaczona dwoma tagami „ celebrity : paris „ i „ person : paris „ chyba, że system jest ‘inteligentny’ i może się sam domyślić, że osoba sławna pasuje do hierarchii znaczeń, co pozwoli na wyszukiwanie osoby i pobranie „ Paris Hilton „.

Obecnie podczas budowania ‘sensownego’ tagu opieraliśmy się na wzorze  „ znaczenie: wartość ” , dana reprezentacja może zostać rozszerzona i wyglądać następująco :

  • Dla Paris Hilton „ person.celebrity:paris
  • Dla Miasta Paryż „ location.city:paris

Przykładowe zapytania dla hierarchicznych tagów mogą wyglądać następująco :

  • Każda osoba „ person.*:* „
  • Każda osoba, która ma w nazwie Paris „ person.*:paris „
  • Każda osoba sławna „ person.celebrity:* „
  • Paris Hilton w Paryżu „ person.celebrity:paris „ ∩ „ location.city:paris „

Problemy podczas wdrażania tagów:

  • Tag Raw input – bardzo łatwy do wdrożenia natomiast jest bardzo trudny w obsłudze. Użytkownik musi poprawnie wprowadzić całe znaczenie na przykład „ person.celebrity:paris „. Błędy ortograficzne stwarzają bardzo dużo problemów.
  • Guided input (prosta wersja ) – Jest możliwość za pomocą rozwijanej listy ( drop down ) tagów wybrać wartości interesujące wraz z polami do wprowadzenia tekstu na przykład ( HTML ) < option value=” person.celebrity ” > Paris Hilton </ option >  
  • Guided input (prosta pełna ) – Trudniejsza do zaimplementowania oraz bardziej restrykcyjna jednak o wiele przyjaźniejsza użytkownikowi końcowemu. Interfejs będzie składać się z komponentów, które będą zawierały wszystkie tagi, czyli pole dla miasta , osób itp.

Gdzie przechowywujemy tagi?

Do przechowywania tagów korzystamy z baz danych relacyjnych.

Wyszukiwanie tagów

Niestety te same problemy, co w tagach wejściowych możemy znaleźć tutaj. Wyszukiwanie powinno zostać wykonane na raw tagach.

Na stronie www nie mogą być tylko przechowywane zdjęcia, filmy lub jedynie artykuły, ale musi być to kompilacja wielu różnych źródeł, które będą musiały zostać wyszukane i otagowane. Najprostszą propozycją do wyszukania różnych źródeł o tej samem tematyce jest stosowanie na początku tagu nazwy źródła:

  • Wszystkie pliki wideo z Paris Hilton – „ video:person.celebrity:paris „
  • Wszystkie zdjęcia z Paryża – „ image:location.city:paris „
  • Wszystkie zasoby o tematyce Paris – „ *:*:paris „

Wyszukiwanie tagów w liczbie pojedynczej i mnogiej ( celebrites / celebrity )

W przypadku wyszukiwania określonego słowa w liczbie mnogiej również zostaną zwrócone wyniki określonego słowa w liczbie pojedynczej ? Jest to prawdopodobne ale zależy w dużej mierze od specyfikacji , na przykład wyszukiwarka może być ustawiona / zaprogramowana do zwracania jedynie wartości tagów które pasują idealnie. Gdyby jednak szukać ‘celebrites’ w zestawie wyników można spodziewać się obiektów które będą w sobie zawierać dane z udziałem gwiazd dlatego niektóre dane które zostaną zwrócone przez wyszukiwarkę powinny uwzględniać tagi związane również z ‘celebrity’.

Wyszukiwanie tagów w oparciu o synonimy

Wyszukiwanie synonimów  powinno być identyczne jak dla wyszukiwania tagów zawierających daną nazwę w liczbie mnogiej. Na przykład szukamy tagów kotami w odpowiedzi powinniśmy dostać tagi zawierające szukaną frazę oraz kot.

JT  103889

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: