Społeczności motoryzacjyjne

- autor: tsissput

W ciągu ostatnich 25 lat można zaobserwować w naszym kraju całkowitą przemianę rynku motoryzacyjnego. Z szarej, ponurej rzeczywistości (kilka wciąż powtarzających się socjalistycznych modeli) krajobraz na ulicach przerodził się w pełną różnorodność marek i modeli. Kolejni producenci stopniowo zaczęli zakładać swoje przedstawicielstwa w Polsce. Następnie zaczęły powstawać sieci dealerskie (aktualnie w Polsce działa 404 dealerów sprzedających auta 46 marek).

Auta w salonach były jednak drogie i nie mało kogo było na nie stać. Prawdziwa przemiana rozpoczęła się kiedy ruszył masowy import aut używanych z zachodu. Zajęli się tym głównie drobni handlarze którzy zalali rynek wszelkimi dostępnymi za nasza zachodnią granicą (głównie w Niemczech) pojazdami. Od początku lat 90 ubiegłego wieku, bo wtedy zaczęła się wspomniana fala, możemy mówić o całkowitym renesansie na Polskich drogach. Aut zaczęło przybywać w niespotykanym wcześniej tempie. Stopniowo coraz większe grupy społeczeństwa zaczęło być stać na własny pojazd. Siłą rzeczy rynek zaczął się również mocno różnicować. Kupujący nie musiał już wybierać miedzy Polonezem a Fiatem 125p (ewentualnie Zastava), gama marek i modeli powiększała się bardzo szybko. Wraz z autami popularnymi i szeroko spotykanymi zaczęły pojawiać się także auta mniej typowe i kultowe. Wokół obu tych grup pojazdów zaczęły tworzyć się grupy pasjonatów lub po prostu użytkowników i właścicieli którzy pokochali swoje cztery kółka.

Na początku takie kluby, grupy znajomych miały charakter zupełnie nieoficjalny. Ludzie po prostu spotykali się, dyskutowali, podziwiali swoje pojazdy, wymieniali się doświadczeniami, poradami. Często spotkania takie odbywały się na pustych parkingach, placach, opuszczonych torach wyścigowych. Dla przykładu w Poznaniu głównym takim miejscem był teren przylegający do starego już stadionu Lecha Poznań przy ulicy Bułgarskiej. W ciągu sezonu praktycznie przez cały weekend można było zobaczyć tam grupy ludzi zebranych wokół aut konkretnej marki, modelu lub typu.

Zmiana charakteru takich klubów nastąpiła wraz z rewolucją internetową. W naturalny sposób przeniosły się one do sieci. Nie były już potrzebne skomplikowane struktury aby taka organizacja mogła funkcjonować. Wystarczy prosta strona internetowa i w następnym kroku forum dyskusyjne. W ten sposób nawet bariera geograficzna przestała mieć znaczenie, teraz miłośnik forda Capri z Krakowa mógł znaleźć innego właściciela tego rzadkiego i kultowego już pojazdu ze Szczecina i wymienić się z nim swoimi doświadczeniami i opiniami. Kolejne organizacje i stowarzyszenia zaczęły wyrastać jak grzyby po deszczu. Początkowo były to główne grupy złożone z użytkowników aut konkretnej marki bądź bardzo charakterystycznego modelu. Z biegiem czasu społeczności pojawiało się coraz więcej i obecnie praktycznie każda marka i prawie każdy model znanej w Polsce marki ma swój klub i forum.

Wszystkie takie organizacje czerpią jednak z doświadczeń związków i klubów które działały długo przed 1989r. Najbardziej znany związek to:

  • Polski Związek Motorowyhttp://www.pzm.pl/ – powstał w 1950 roku z połączenia Automobilklubu Polski (założonego w 1909r.) oraz Polskiego Związku Motocyklowego (założonego w 1924r.). Zgodnie ze statutem związek zajmuje się propagowaniem wiedzy i kultury motoryzacyjnej, prowadzi działania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego, promuje turystykę motorową i caravaningową, a także zajmuje się pojazdami zabytkowymi. Jednym z głównych dziedzin działalności jest organizowanie kursów prawa jazdy oraz świadczenie usług rzeczoznawstwa. W PZM można także nabyć winiety za korzystanie z płatnych odcinków zagranicznych autostrad. Od 1999 roku działa także towarzystwo ubezpieczeniowe PZM TU S.A. Vienna Insurance Group. Ubezpieczenie to jest dostępne dla członków Związku z pokaźnymi rabatami ale każdy może ubezpieczyć swój pojazd w tym towarzystwie. Przed 1989 PZM był główną organizacją zrzeszającą pasjonatów motoryzacji w każdej jej poddziedzinie.

Innym dobrym przykładem społeczności motoryzacyjnej z czasów poprzedniego ustroju (i nawet wcześniej) jest:

 

  • Automobilklub Wielkopolskihttp://www.aw.poznan.pl/ – powstał w 1923 roku jako Wielkopolski Klub Automobilistów i Motocyklistów w Poznaniu. Od 1924 rok nosi obecną nazwę. Obecnie zajmuje się popularyzacją rozwoju wszelkiego sportu motorowego oraz turystyki. Propaguje również bezpieczeństwo w ruchu drogowym (m. In. Organizacja szkoleń dla ratowników drogowych, akcje edukacyjne). Klub prowadzi kursy nauki oraz doskonalenia umiejętności jazdy. Zarządza również Torem Poznań – najlepszym obiektem wyścigowym w Polsce, spełniającym europejskie standardy. Na jego terenie organizowane są liczne imprezy i wydarzenia sportowe i kulturalne. W pobliżu toru klub organizuje również giełdę samochodową oraz kiermasz części używanych. Oba te miejsca jeszcze kilka lat temu spełniały rolę głównej platformy handlu autami oraz podzespołami do nich. Aktualnie nie mają już takiego znaczenia wobec popularności serwisów ogłoszeniowych i aukcyjnych (allegro, otomoto, moto.gratka, tablica.pl).  Obecnie klub zrzesza kilkuset aktywnych członków oraz zatrudnia blisko 100 osób.

Aktualnie można stwierdzić bez zbytniej przesady, że w polskim Internecie znajdziemy społeczność, forum dotyczące każdej marki istniejącej na naszym rynku. W wielu przypadkach będą to kluby zbierające miłośników konkretnego modelu lub nawet generacji danego modelu. Poniżej przykład japońskiej marki Honda, która na dobre zagościła na naszych drogach:

  • HondaTeamPoznanhttp://www.htp.info.pl, forum: http://htp.info.pl/index.phpklub miłośników Hond z Poznania i okolic. Działa od 2006 roku. Obecnie 1449 zarejestrowanych użytkowników (około 200 aktywnie działających). W każdy piątek wieczorem organizowane jest spotkanie klubowiczów połączone z PPM – powolnym przejazdem miastem. Forum pełni rolę wspomagającą organizację spotkań, można tu również zasięgnąć porady technicznej, w dziale giełda sprzedać bądź kupić samochód, części bądź inne przedmioty związane z marką.
  • Stowarzyszenie CivicKlubPolskahttp://www.civicklub.pl/, forum: http://www.civicklub.pl/fi/__vbb/ – Oficjalnie zarejestrowane stowarzyszenie miłośników Hondy Civic z wszelkich generacji i odmian. Można śmiało stwierdzić że jeżeli mamy problem z naszym Cviciem (nie istotne czy wyprodukowanym w 1989 czy 2011 roku) powinniśmy zajrzeć na to forum. Corocznie organizowane są zloty ogólnopolskie stowarzyszenia. Stowarzyszenie liczy 83 członków, na forum zarejestrowanych jest już 19 tysięcy użytkowników.
  • HondaAccordKlubPolska  – http://www.accordklubpolska.pl/ – klub zrzeszający użytkowników Hondy Accord, również z wszystkich kolejnych generacji odmian. Działa od 2008 roku. Obecnie 7673 użytkowników forum.  Można znaleźć tu wszystkie potrzebne informacje dotyczące wszystkich generacji Hondy Accord. W związku z powstaniem grup lokalnych możemy także wybrać się na klubowe spotkanie w naszym mieście.
  • Honda Accord 6gen – http://accord6gen.cba.pl/ – strona I forum  dotyczące tylko I wyłącznie Hondy Accord 6 generacji (europejskie wydanie).  Jeżeli potrzebujemy dokładniejszych informacji dotyczących konkretnie tej wersji auta, to odpowiednie miejsce. Znajdziemy tu wszystko od danych technicznych po książkę serwisową.

Dla przykładu można podać także kilka innych klubów zrzeszających miłośników innych marek:

  • VwZonehttp://www.vwzone.pl/, forum:  http://forum.vwzone.pl/ – kopalnia wiedzy o autach marki Volkswagen. Można śmiało stwierdzić że znajdziemy tam każdą szukaną informację który dotyczy aut tego producenta.

 

 

Zamieszone powyżej kluby i stowarzyszenie to tylko przykłady. Jeżeli chcemy znaleźć taki który zajmuje się autem które posiadamy lub dopiero chcemy kupić wystarczy wpisać w wyszukiwarkę: markę, model i słowo klub lub forum. Bardzo prawdopodobnym jest, ze taka organizacja już w sieci istnieje.

Źródła

  1. http://www.pzm.pl/O_nas
  2. http://www.aw.poznan.pl/o_nas/index.html
  3. http://htp.info.pl/
  4. http://www.civicklub.pl/
  5. http://www.accordklubpolska.pl/
  6. http://accord6gen.cba.pl/
  7. http://www.vwzone.pl/
  8. http://forum.mitsumaniaki.pl/index.php
  9. http://www.celica-club.org.pl/portal.php

79130

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: