Społeczności gier MMORPG

- autor: tsissput

Od czego się zaczęło?

Archeologiczne wykopaliska dostarczają coraz to nowych informacji na temat życia ludzi pierwotnych, rozwoju ludzkości między innymi powstawania pierwszych gier. Zmieniały się one wraz z cywilizacją jednak od samego początku były nastawione na interakcje z innymi ludźmi. Chęć konfrontacji, próba pokonania przeciwnika zachęcały i nadal to robią do poświęcenia czasu tej rozrywce.

W świecie gier na przełomie ostatnich dziesięcioleci dokonał się wielki przełom. Komputery przestały być postrzegane jedynie jako maszyny liczące, ale też jako urządzenia zabawiające(zabijające czas) użytkownika. Wiele gier wykorzystało możliwości urządzeń do wyparcia żywych przeciwników i zastąpienia ich sztuczną inteligencją. Pomimo wielu zalet takiego rozwiązania to jednak rywalizacja z żywymi graczami dostarcza większych emocji. W czasach kiedy Internet nie był codziennym medium, a transfer pozostawiał wiele do życzenia popularne stały się gry wykorzystujące sieci lokalne. Często organizowano tzw. LAN party w których udział brało po kilka osób co zwiększało przyjemność czerpaną z zabawy. Zjawisko to zostało wykorzystane przez twórców w celu stworzenia gier bazujących na wzajemnej interakcji między graczami.

MMORPG – początek

Pierwsza gra z serii MMORPG (Massively multiplayer online role-playing game) z graficznym interfejsem pojawiła się już w roku 1991 – Neverwinter Nights. Pod koniec jej istnienia liczba graczy sięgała 115 tysięcy. W czasach największej popularności jednocześnie w wirtualnym świecie przebywało około 2000 użytkowników. Gra pozwalała na wybór oraz rozwój postaci, podejmowanie decyzji podczas rozgrywki oraz realizowanie zadań wraz z innymi graczami.

Wraz z postępem techniki zarówno w kontekście komputerów jak i łączy internetowych powstawały gry z coraz to lepszą grafiką umożliwiające zabawę milionom graczy. Grą cieszącą się największą popularnością jest World of Warcraft wydany w 2004 roku. Pomimo kanciastej grafiki oraz coraz większej konkurencji nadal posiada rzeszę fanów których liczba sięga około 10 milionów.

O co w tym tak naprawdę chodzi?

W grach z serii MMORPG użytkownicy tworzą swoje postaci, rozwijają je – popularnym rozwiązaniem jest wprowadzenie poziomów, ale również możliwość zwiększania umiejętności danej jednostki. To co najbardziej przyciąga graczy to możliwość dużej interakcji z innymi osobami. Popularną opcją w tego typu grach jest tworzenie zespołów które nastawiają się na wzajemne wsparcie. Kierują się wspólnym celem, którym przeważnie jest dominacja w wirtualnym świecie. Pomiędzy zespołami mogą występować konflikty zbrojne, albo sojusze w zależności od wzajemnych stosunków między graczami. Dodatkową możliwością jest handel, oraz wspólne realizowanie misji w grze.

Pomimo odseparowania wirtualnej rzeczywistości od realnego świata można w grach doszukiwać się podobnych interakcji pomiędzy ludźmi. Zespoły w których liczba graczy staje się zbyt duża zaczynają się dzielić na mniejsze, fizycznie człowiek nie jest w stanie utrzymywać relacji z dużą liczbą osób. Podobnie sprawa ma się z konfliktami pomiędzy grupami użytkowników, którzy starają się zdobyć dominację czy dążą do jakichś korzyści materialnych.

Anonimowa gra czy rozrywka ze znajomymi?

Występują też różnice wynikające z anonimowości. Gracze mogą postępować zupełnie niezgodnie z normami jakie wyznają w życiu. Postać może być całkowicie niezwiązana z graczem. Wiele osób wybiera jednostki budzące podziw np. popularni Paladyni w świecie World of Warcraft. Wybór idealnej postaci jest bardzo popularnym nurtem w tego typu grach.

39,4 % mężczyzn oraz 53,3% kobiet uważają że towarzysze z gry są dla nich lepsi niż prawdziwi znajomi. Może to doprowadzić do izolacji danej osoby od rzeczywistych ludzi i poświęcanie wielu godzin w wirtualnym świecie. Często zdarza się że jedna osoba wciąga swoich znajomych do gry tworzą zespoły i w ten sposób spędzają razem czas.

Jeden z graczy dokonał analizy czasu jaki poświęca wykonywanym czynnościom,  interakcji z innymi użytkownikami. Wyniki jego badań można zobaczyć na wykresie

Jak widać aż 42% z czasu gry spędził na samotnych przygodach, jednak pozostałe 58% to głównie współpraca z innymi graczami.

 

 

 

Czy to jest groźne?

Już kilka lat temu ludzie zaczęli zastanawiać się nad możliwością uzależnienia od gier komputerowych. Na jednej ze stron można znaleźć statystyki dotyczące odpowiedzi ponad 2000 osób na to pytanie, rezultat przedstawia wykres.

 

 

Obecność świata wirtualnego w życiu codziennym

Świat gier przenika do świata rzeczywistego, fani mogą organizować spotkania, nawiązywać nowe znajomości nie tylko w świecie wirtualnym. W internecie można odnaleźć wiele nawiązań do gier nie tylko z nurtu MMORPG ale i innych. Jeden z odcinków serialu South Park został poświęcony grze World of Warcraft. W prześmiewczy sposób zostało ukazane uzależnienie wielu osób od tego typu gier.

Popularne są różnego typu obrazki w zabawny sposób ukazujące różne aspekty związane z grami (Postacie w grze World of Warcraft w momencie powstania tego wykresu mogły osiągnąć maksymalnie 80 poziom doświadczenia co wymagało poświęcenia wielu godzin grze)

Okiem nauki

Temat gier MMORPG oraz społeczności zainteresował nie tylko ludzi z nimi bezpośrednio związanych, ale również osoby ze świata nauki, głównie psychologii. Wśród graczy zostały przeprowadzone badania na temat aspektów związanych z grami oraz wpływu na życie codzienne. Publikacja opisująca wyniki badań jest dostępna pod tym adresem link.
Jeden z ciekawszych rezultatów dotyczy czasu spędzanego w wirtualnym świecie. Średnio gracze poświęcają około 23 godziny tygodniowo, jednak aż 3,6% badanych spędza ich ponad 60, a przypadki szczególne ponad 120. 10% graczy to osoby związane z IT i jest to najliczniejsza grupa jeśli chodzi na podział związany z zawodem. Ponad ¼ przypadków gra ze znajomymi lub osobami z rodziny. Aż 67% uważa że wspólna gra może mieć korzystny wpływ na relacje, a 20% uznaje że znajomość z ludźmi, którzy nie grają może się pogorszyć. Około 40% badanych rozmawia w grze na tematy nie poruszane z rzeczywistymi znajomymi, takie jak: problemy rodzinne, rozpad związku, kwestie związane z seksualnością, problemy w pracy czy dyskryminację. Za przyczynę uznaje się anonimowość, ludzie się nie znają, ani nie widzą. Nie są postrzegani na podstawie wyglądu, płci, wieku czy innych danych personalnych. Pozwala im to czuć się bardziej sobą w grze, nie muszą udawać pewnych zachowań jak w rzeczywistości. Duża część graczy deklaruje chęć spotkania z pozostałymi graczami jak i możliwość związania się z osobą poznaną w grze, co ciekawe dominują w obu przypadkach kobiety.
Gry tego typu stawiają na pracę zespołową, gracze posiadają różne cechy i w wielu wypadkach muszą się uzupełniać podczas wykonywania zadań.

Jak rozmawiać

Druga publikacja dotyczy komunikacji między graczami w grze World of Warcraft. Autor zwraca uwagę na problemy związane z podporządkowaniem się graczy liderowi zespołu. Są to zupełnie obce osoby, które znają się jedynie w grze, a rozmowy prowadzone są głównie za pomocą wiadomości tekstowych. Należy w taki sposób się wypowiadać, używać określonego słownictwa, aby jedynie na podstawie znaczenia wypowiedzi wpływać na pozostałych graczy.
Czat umożliwia nawiązanie głębszej znajomości pomiędzy osobami. Podczas przeżywania wspólnych przygód w wirtualnym świecie takich jak walki, to właśnie komunikacja wpływa na solidarność grupy. Wymiana doświadczeń po walkach, ocenianie pewnych umiejętności, sposobu gry czy chociażby zabawianie innych graczy rozmową ma znaczący wpływ na dany zespół.
Często w ramach rozmów stosuje się wyrazy dźwiękonaśladowczych np. “hmmm”, “hahaha” czy “oooh”. Język stosowany dość mocno odbiega od języka naturalnego. Gracze nie przejmują się poprawnością zdań, język jest bardzo uproszczony i ma zapewnić tylko wymianę myśli oraz emocji. Stosowane są też inne wyrazy które mają oddać emocje danej osoby np. “lol”, “wow”, “omg”. Często wyrazy są skracane np. angielski “wait” jest zastąpione “w8”, czy „congratulations” ograniczone do “congrats”.

Na sam koniec warto zaprezentować infografikę przedstawiającą interesujące informacje dotyczące gry World of Warcraft. link

Podsumowanie

W dobie Internetu na każdym kroku można spotkać obecność sieci społecznościowych. Mogą one dostarczyć rozrywki, ciekawych informacji. Pozwalają na zawieranie nowych znajomości, utrzymywanie więzi ze znajomymi. Trzeba jednak uważać żeby świat wirtualny nie wyparł prawdziwego życia. 80 level w grze nie zastąpi prawdziwych przygód, a wirtualne krajobrazy nigdy nie dościgną piękna natury.

 

Tomasz Bartoszewski

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: